Tuesday, May 3

Butter Prawn

osama da mati ? betul ke . . adakah ini lakonan semata-mata . lepas ney apa pula ?
dah dah sal ta nak berpolitik di sini . . hmmm hari nie kite nak apa ? kite nak masakkk :D dah sampai rumah , bole laa masak . kat kolej na masak pkai apa ? masak pkai heater . masak mi sedap dengan maggi je bole laa , na bawa gas stove mmg tak laaaa , apa kan lagi tv , memang akan kena rembat dengan RS laa wehhh ;)

okay tuan - tuan & puan - puan

hari nie sal masak Udang Goreng Butter :] ( butter apa in malay ? )


haaaa Udang Goreng Mentega :D mmmm nyum nyum nyummm

nie haa resipi nyaaa :) ini rough draft namanyaa . tulisan doktor , ta fahamkan ?
meh sal terangkan . .


Ingredients
(4 peeps serving )

20 ekor udang (kire dulu dlm family bp orang )
2 sudu makan butter
3 biji kuning telur
daun kari & cili padi secukup rasa
serbuk kunyit & garam
minyak untuk menggoreng ( for deep fried )

Utensils
periuk
sudip
senduk
sudu
whisk
acuan roti jala / penapis punn okay jugaa
dan mp3 :D ngee








sebelum tuu kite marinate udang dulu . kopek bahagian yang anda rasa tak diperlukan , then gaulkan udang tuu dgn serbuk kari , garam dan serbuk kunyit . sal tambah pepper, best skit muahahahaa :D suke hati jeee . . then letak dlm freezer :) biar dia menari dlm uhh dlm 20 min mcm tuu kayh ?



Method

da siap perap ? keluar kan dari freezer . panaskan minyak yee

goreng udangs dgn daun kari bersama cili padi . gaul jap sebelum diangkat . bila dah masak, tos kan . gunakan minyak yg sama, biarkan minyak di kuali dlm 1/2 cawan mcm tuuu ,

Panaskan minyak dan masukkan butter pulaa . biarkan butter cair & minyak betul - betul panas .
sementara tu, kacau - kacau telur kuning bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas yg buat roti jala tuu .


Matikan api bila minyak tu da gila panas . dengan menggunakan 2 tangan anda, tgn kiri pegang acuan roti jala yg ada isi telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...
tuang perlahan - lahan telur kuning sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan
biar dia bertali - tali . then bila dah selesai, angkat telur tu dah buh dlm tapis utk membuang minyak berlebihan.


tadaaaaaaaaaa !
dah siap :)


Butter Fried Prawn


it should be like this


tapi sal punya ta bp na jadi egg yolk diaa ta mcm hotel punyaaa
nyway hoho selamat mencuba yaww ^^v


thanks for the helps, google search
love , sal