Sunday, May 27

Pesan mak ♥ The Power of Assalamualaikum & Waa'laikumsalam


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera :)

Bila cakap pasal mak mcm mcm aku nak cerita . . .
Tapi aku bole cite sikit je. Kalau aku cite semuaaaaa , sampai Isnin minggu depan pon takkan habes . . Confirmmm !! 

So hari nie na cakap satu topic yg mak aku selalu pesan . 


Instead of using Hye or Bye, by using Assalamua'laikum dan Waa'laikumsalam , it'll sounds more beautiful isn't it ? 

Hye dan Bye tidak membawa maksud yg baik terhadap kita. Ianya ta memberi apa apa profit kepada kedua-dua belah pihak.  Kalau kita replace dgn Assalamualaikum dan Waa'laikumsalam , ia akan jadi lebih bermakna kerana kita telah mendoakan yg baik baik kepada org tersebut. Ada faham kah ? ta faham bole tweet aku !

Mama marah betul kalau aku ckp Hye or Bye.
Mama kata , " . . kita kan org Islam beri dan jawab salam kenalah beradab ". Sorry mama.

Dua perkataan nie da sebati dalam hidup aku. Sejak kecil aku dibesarkan dgn perkataan sebegitu. Dah jadi habit aku utk menyebutnya. Now i know the Power of Assalamualaikum & Waa'laikumsalam towards us.

Sekarang , aku kena ubah perspektif aku. Aku kena replace Hye & Bye tu kepada Assalamua'laikum & Waa'laikumsalam.

Mungkin da ada sikit improvement lately nie , anda bagaimana ?

klik utk tumbesaran yg sempurna :)

Oh ya ! Lagi satu perkara. 
Kalau boleh, Assalamua'laikum & Waa'laikumsalam jgn di-short-form-kan kepada salam dan wsalam. Sebab nti ta sampai maksud nya :)
Ini serba sedikit yg sal bole share. Salah dan silap harap ditegur. Terima kasih :)

*  Untuk Mereka Yang Keliru Tentang ASSALAMUALAIKUM, SALAM dan AS SALAM


15 comments

2:03 AM, May 29, 2012

saya sokong , sebab perkataan lain mungkin kita boleh singkat kan kepada akronim , tapi mcm aslku , wkslm ni saya setuju..: )

2:28 AM, May 29, 2012

@Azmi Alias Terima kasih azmi :)

2:47 AM, May 29, 2012

Saya pernah baca dalam 1 buku, dengan memberi salam 'assalamualaikum' seolah-olah kita mengatakan kepada dia yang kamu aman bersama saya. Selain tu kita mendoakan dia mendapat rahmat dan berkat. :)

2:57 AM, May 29, 2012

@DilaMilin Betul tu dear . Pasal salam tu maksud ta berapa na elok . tadi sal baru terbaca . nti sal bg link buat footnote kat post nie kay :)

9:38 PM, May 29, 2012

lebih indah kita jawab "waalaikumussalam" *ikut tajwid.. ^^,

p/s:
~sharing is caring~
~caring make u happening~
~happening give u a smilling~

smile always.. ^^)

9:54 PM, May 29, 2012

@sangattoksik Betul tuuu ! Thanks for the words :)

9:55 PM, May 29, 2012

bkn ke salam itu dibenarkan???sbb salam tu ade mksd dia yg trsndri dr sudut pndgn islam :)

10:05 PM, May 29, 2012

assalamualaikum sal :)
it's a good reminder untuk semua orang, kadang kadang orang lupa perkara yang remeh sebenar nya boleh bagi kesan yang amat baik atau buruk pada masa akan datang. so, lebih baik improve dari sekarang kan. all the best in life, dear.

1:35 PM, May 30, 2012

@Unknown Based on apa yg sal dah baca , Salam memberi maksud yg tidak baik . jadi , lebih elok bg salam dgn mggunakan Assalamualaikum / As Salam (dalam sms) .

1:37 PM, May 30, 2012

@RoseNatasha Waalaikumussalam rose :)
Sal pon kdg kdg terlupa. Ini juga reminder utk diri sendiri :) Terima Kasih ayang ^-^

1:26 AM, June 01, 2012

Assalamualaikum..
perghhh hot siot blog ko sal..
rmai komentar seyh..
aku stuju topik nih

11:54 PM, June 04, 2012

@khairul Waalaikumussalam khai .
baru bagi salam dah cakap mengarut-ngarut kan ?
kau lagi hot kottttttttt ( ^∇^)
Thanks for the comment khai :)

Post a Comment